|
||||||||
|
Alweer een nieuwe loot aan de rijke Nederlandse jazz stam, het Epoxy Quartet, een schepping van pianist Koen Gijsman (1998). Het kwartet bevat vier prijswinnaars, behalve Koen Gijsman zijn dat Kasper Rietkerk (sopraan- en altsaxofoon), Thomas Ruokonen (drums) en Kim Jäger (cello). Verder is er een gast optreden van Martijn van Ditshuizen in drie nummers, respectievelijk op altsaxofoon, basklarinet en fluit. De naam Epoxy Quartet verwijst naar de grootvader van Koen, Joop Gijsman die een pionier was in de productie en ontwikkeling van epoxy in Nederland, dit debuut album is aan hem gewijd. De foto’s in het cd boekje van de Oosterscheldekering, de grootste stormvloedkering van de Deltawerken verwijzen ook naar Joop Gijsman aangezien het werd gebouwd met epoxy uit grootvader ’s fabriek. Het album bestaat uit negen stukken gebaseerd op taferelen, foto’s, mensen en ervaringen uit het leven van Koen plus twee vrije improvisaties gebaseerd op de Nederlandse free jazz traditie uit de jaren ’60. Het album gaat van start met “Arecibo” een havenstad aan de noordkust van Puerto Rico, ooit bezocht door Koen? Het cd boekje geeft geen uitkomst, de compositie heeft een heel relaxte uitstraling die perfect overeenkomt met de schoonheid van het Puertoricaanse landschap en vooral de kust. Koen excelleert met fluweelzacht spel op zijn klavier, wonderschoon, ook Martijn van Ditshuizen gooit hoge ogen met zijn soepele spel op de altsaxofoon. De serene sfeer blijft nog even hangen in nummers als “Made” en “Mettã”, in “Out of Reach” met een lange intro van Koen en lang aangehouden notenreeksen van Kasper is de spanning duidelijk hoorbaar, een van de hoogtepunten voor mij. “The Clearing” is gewijd aan Tilmar Julius, een inspirerende pianist, improvisator, leraar en mentor voor Koen. Zijn lessen en ideeën vormen een belangrijke leidraad voor de muziek op dit uitermate geslaagde album. Jan van Leersum
|